torstai 28. elokuuta 2014

Gazan konflikti ruokkii antisemitismiä myös Suomessa

Edellinen Gazan selkkaus vuonna 2009 innoitti antisemitistejä töhrimään synagogan seiniä Sloveniassa. Kuva Wikipediasta (Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License).




Joel Kontinen

Israel ei saisi puolustaa itseään raketeilta eikä tuhota tunneleita, joita Hamas käyttää salakuljettaakseen aseita Gazaan ja terroristeja Israeliin. Näin moni tuntuu ajattelevan.

Palestiinalaisten raketit saavat lentää päiväkoteihin, sairaaloihin ja kouluihin Israelissa ilman, että suuri yleisö lännessä reagoi juuri mitenkään.

Mutta heti kun Israel yrittää saada rakettisateen loppumaan, moni liberaalina itseään pitävä alkaa elätellä perin antisemitistisiä ajatuksia.

Onko sittenkään sattuma, että ehkä varhaisin juutalaistuhon arkkitehti oli nimeltään Haman, joka Persian kuninkaan Kserkses I:n aikana (486–465 eKr.) yritti tuhota valtakunnan kaikki juutalaiset? Ainakin monissa eurooppalaisissa kielissä nimi ääntyy loppukonsonanttia lukuun ottamatta miltei samalla tavalla kuin Gazaa hallitsevan terroristijärjestön nimi.

Käsittämätön juutalaisviha on nostanut päätään erilaisissa vaiheissa kautta historian. Juutalaisia on syytetty milloin mistäkin. Natsi-Saksassa darvinistinen ajattelu ruokki antisemitismiä.

Jossain pinnan alla saattaa hyvinkin piillä ihmisten osin tiedostamaton halu tehdä juuri päinvastoin kuin mitä Raamattu meille kertoo. Jumala lupaa siunata niitä, jotka siunaavat Abrahamin jälkeläisiä (siis juutalaisia). Kapinallisten teinien tavoin monet hylkäävät tämän lupauksen, koska heillä on vääristynyt käsitys siitä, millainen Jumala on.

Jumalan suunnitelmassa Israelista tulee siunaus kaikille kansoille, mutta tätä Hamasin suosijat eivät halua hyväksyä.

Lähde:

Salmela, Heikki. 2014. Gazan konflikti lietsonut antisemitismiä Suomessakin. Ristin Voitto 35/2014 ( 28.8., 6–7).