tiistai 31. joulukuuta 2013

Matti Leisola: Darvinistiset prosessit eivät toimi, mutta darvinistit eivät suvaitse teoriansa kritiikkiä

Uutuuskirjassaan Evoluutiouskon ihmemaassa bioprosessitekniikan emeritusprofessori Matti Leisola kertoo, miksi hän ei usko (uus)darvinistiseen evoluutioon.




Joel Kontinen

Evolutionistit pelästyivät pahanpäiväisesti, kun A. E. Wilder-Smith luennoi Suomessa vuonna 1981. Wilder-Smith oli kolminkertainen tohtori, ja WSOY julkaisi hänen kirjansa Luonnontieteet eivät tunne evoluutiota.

Suomen lukeneisto oli tyrmistynyt. Evoluution piti olla totta. Harvat uskalsivat kyseenalaistaa tällaista totuutta. Monet ev.-lut. kirkon papitkin olivat omaksuneet darvinistisen ajattelun, joskin teologian tohtori Uuras Saarnivaara oli jo 1950-luvulla noussut vastustamaan evoluutiota kirjoissaan.

Leisola lainaa filosofi Paul Feyerabendia, joka sanoi: ”Valitettavasti tämän päivän kirkko pelkää tieteellisten susien universaalista meteliä ja ulvoo mieluummin heidän kanssaan sen sijaan että yrittäisi opettaa heille hiukan tapoja."

Wilder-Smithin vierailu muutti ilmapiirin. Darvinistit pyrkivät sensuroimaan kaiken evoluutiokritiikin. Monet opiskelijat olivat edelleenkin kiinnostuneita kuulemaan tiedemiehiä, jotka epäilivät kehitysoppia, mutta kustantajat, YLE, yliopistot ja ev.-lut. kirkko epäsivät kaiken arvostelun.

Yksikään kustantaja ei enää uskaltanut julkaista Darwinia kritikoivaa kirjaa, joten professori Leisolan täytyi perustaa oma kustannustalo, Datakirjat, jotta hän sai kääntämänsä evoluutiokriittisen kirjan yleisön käsiin.

Evoluutiouskon ihmemaassa kertoo, miten hatariin perusteisiin evoluutio perustuu ja miten dogmaattisesti sitä puolustetaan – aivan kuin uskontoa. Toisinajattelijoita syrjitään, vaimennetaan ja toisinaan jopa suorastaan vainotaan.

Evolutionistit eivät yleensä kuitenkaan rohkene keskustella avoimesti kehitysopin ongelmista. Esko Valtaoja perui kerran osallistumisensa evoluutiodebattiin, kun hän kuuli, että professori Leisola olisi myös mukana. Valtaoja perusteli kieltäytymisensä sillä, että hän olisi tuolloin kesälomalla!

Viime vuosien löydöt viittaavat kuitenkin kiistattomasti siihen, että darvinismin aika on ohitse. Kaikki elävä on suunniteltu niin ihmeellisesti, että sokea kelloseppä ei pystyisi sellaiseen. Fossiilit ja genetiikka eivät myöskään tue evoluutiota.

Leisola on 40 vuoden ajan perehtynyt elämän syntyyn ja kehitykseen liittyviin ongelmiin, joten hän tietää, mistä hän kirjoittaa. Darvinistinen evoluutio on hänen mielestään toiveajattelua, jota ei voida perustella tieteellisesti. Kuten Michael Ruse ja muutamat muut evolutionistit ovat tunnustaneet, se on pikemmin uskonto.