lauantai 5. marraskuuta 2011

Teistinen evoluutio ei vakuuta skeptikkoa



Skeptikko ei kaipaa Jumalaa tähän skenaarioon. Piirros: José-Manuel Benito Álvarez, Wikipedia.





Joel Kontinen

Notre Damen yliopiston filosofian emeritusprofessori Alvin Plantinga ei ole skeptikkojen suosiossa, koska hän on monesti kritikoinut uusateistien ”neljää ratsumiestä ” eli Richard Dawkinsia, Daniel Dennettia, Sam Harrisia ja Christopher Hitchensiä.

Vaikka Plantinga onkin menestyksellisesti puolustanut teististä maailmankuvaa, hänen strategiassaan on epäloogisuutta, jonka skeptikot ovat huomanneet. Professori Plantinga uskoo Jumalan käyttäneen evoluutiota luomisessa.

Hän on sanonut, että uskonto (etenkin kristinusko) ja naturalistinen käsitys tieteestä (eli lähinnä evoluutio) ovat sopusoinnussa keskenään.

Tim Callahan tarkasteli Plantingan näkemyksiä kriittisesti amerikkalaisten skeptikkojen uutiskirjeessä e-Skeptic menneellä viikolla. Callahanin on vaikea uskoa, että Raamatun Jumala (tai muukaan luoja) voisi käyttää darvinistista menetelmää. Fossiilit kertovat hänen mielestään joukkotuhoista ja kuolemasta. Elämä on oletettujen vuosimiljoonien kuluessa ollut lukuisia kertoja liki täyden tuhon partaalla.

Genesis kertoo maailmasta, joka oli alun perin täydellinen. Callahan on oikeassa siinä, että Plantinga on epäjohdonmukainen. Teistinen luominen ja ateistinen evoluutio eivät sovi yhteen.

Raamattu puhuu kaikkivaltiaasta Jumalasta, joka teki silmänräpäyksessä ihmeitä niin Vanhan kuin Uudenkin testamentin aikana. Hänen ei tarvinnut odottaa vuosimiljardeja ennen kuin Hän sai luotua ihmisen omaksi kuvakseen. Hän teki sen kuudentena luomispäivänä. Se ei kestänyt kuin murto-osan siitä ajasta, joka darvinistisen evoluution mukaan kului ihmisen ilmaantumiseen.


Lähde:

Callahan, Tim. 2011. Where the Substance Really Isn’t. e-Skeptic (2.11.)