tiistai 16. elokuuta 2011

Eutanasia ja kosminen joulupukki



William-Adolphe Bouguereau: Kuoleman päivä (1859). Kuva Wikipediasta.





Joel Kontinen

Ludwig Feuerbach yritti uskoa siihen, että ihminen on luonut Jumalan omaksi kuvakseen. Myös meidän aikamme on täynnä feuerbacheja, jotka ovat muodostaneet itselleen oman käsityksensä kaiken Luojasta.

Keitosta tulee entistä eksoottisempi, kun siihen lisätään evoluutio, eutanasia, new age ja usko siihen, että helvettiä ei ole olemassa.

Evoluutio ohjaa elämän kehitystä – ne, jotka tekevät vääriä valintoja, kuolevat pois. Sama evoluutio jatkuu myös ihmisen luonnollisessa kuolemassa. Ateisti ja vapaa-ajattelija muuttuvat taivaan pölyksi oman uskonsa mukaan, mutta vilpitön kristitty, hindu tai muslimi jatkaa pitkää opintomatkaansa maailmankaikkeuden syvyyksiin”, Antti Roine kirjoittaa Aamulehden lukijapalstalla.

Näkemys on ongelmallinen. Kristinusko ja evoluutio ovat kilpailevia maailmanselitysmalleja, joita ei voida yhdistää (joskin monet yrittävät tehdä niin). Ja vaikka vilpittömyys onkin hyve, se ei auta meitä saamaan Jumalan hyväksyntää.

Roine jatkaa teesiään mainitsemalla henkisen tietoisuuden, mikä kertoo jo jonkin verran siitä, mitä tuleman pitää:

Meidän ei tarvitse pelätä helvettiä, koska sitä ei ole olemassa. Kostonhimo on niin primitiivinen luonteenpiirre, että sitä on mahdotonta yhdistää luojaamme.”

Jeesus joka tapauksessa puhui paljon sekä rangaistuksesta että helvetistä, joten meillä ei ole varaa sivuuttaa Hänen opetustaan.

Monen on vaikea ymmärtää, että Jumala on sekä rakastava että oikeudenmukainen. Evankeliumi kuitenkin puhuu armosta ja totuudesta.

Jumala ei ole kosminen joulupukki, jonka ainoa tehtävä on jaella lapsilleen lahjoja. Kyllä Hän tekee hyvää ja antaa hyviä lahjoja luoduilleen. Hän on esimerkiksi antanut hämmästyttäviä kykyjä eläimille.

Hyvyys on kuitenkin vain yksi puoli Jumalasta.

New age tuntee vain tämän yhden puolen (rakkauden) jumaluudesta, jolla ei ole mitään tekemistä kristinuskon Jumalan kanssa.

Roine pitää eutanasiaa ihmisen perusoikeutena. Tämä ei ole kovinkaan kristillistä, koska kristinuskon perspektiivistä katsottuna kuolema on synnin seuraus.

Uusi testamentti kuvaa kuolemaa viholliseksi.


Eutanasiaa mutkistaa vielä se, että joskus parantumattomasti sairas on parantunut.



Lähde:

Roine, Antti. 2011. Eutanasia on ihmisen perusoikeus. Aamulehti 15.8., B17.