lauantai 30. heinäkuuta 2011

Norjan joukkomurhaajalla oli evoluutiokytkentä



Darvinismi kummittelee Norjan massamurhaajan ideologiassa. Kuva Wikipediasta.




Joel Kontinen

Media ei harrastanut kovinkaan paljon lähdekritiikkiä leimatessaan Norjan joukkomurhaajan äärikristityksi. Lähempi tarkastelu osoittaa, että Anders Behring Breivikilla oli kaikkea muuta kuin perinteinen käsitys kristinuskosta.

Tohtori John G. West on analysoinut Breivikin yli 1500-sivuista manifestia, joka kertoo hyvin erilaisesta maailmankatsomuksesta kuin mitä media on meille välittänyt.

Kristinusko on Breivikille enimmäkseen kulttuurinen käsite. Hänen mielestään myös Norjan muinaisjumalat, esimerkiksi Odin, voisivat olla osa kristinuskoa. Hän ei ole varma, onko Jumalaa edes olemassa, mutta pitää Häntä hyödyllisenä osana agendaansa, koska ihmiset suhtautuvat kristinuskoon myönteisemmin kuin nationalismiin, valkoiseen ylivaltaan tai uuspakanuuteen.

Breivikin ideologia muistuttaa varsin paljon sekä Jokelan joukkomurhaajan Per-Eric Auvisen että Pentti Linkolan näkemyksiä. Ihmisiä on maapallolla liikaa, joten hänen mukaansa lännen ei pitäisi auttaa nälkää näkeviä afrikkalaisia vaan antaa luonnon tehdä tehtävänsä.

Breivik pahoittelee sitä, että natsit pilasivat rodunjalostuksen maineen, vaikka hänen mielestään ajatus oli sinänsä hyvä. Hän uskoo, että pohjoismainen rotu on yli miljoona vuotta kestäneen evoluutioprosessin ansiosta saanut harvinaisia ominaispiirteitä, jotka tulisi säilyttää.

Tätä ei media ole meille kertonut. Äärikristitty kuulostaa liberaalisessa mediassa kiinnostavammalta kuin ääridarvinisti tai edes sosiaalidarvinisti, jotka kuvaisivat Breivikin ideologiaa huomattavasti osuvammin kuin mitä lehdistö on tehnyt.

Breivikin ideologia ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä, että hän on kaikesta päätellen psykopaatti ja että maailmassa on oikeasti pahuutta.

Vaikka Breivik pitää Lajien syntyä yhtenä tärkeimmistä kirjoista, jotka hän on lukenut, Charles Darwinia ei voida suoraan syyttää Norjan massamurhasta, mutta kuten tohtori West toteaa pitkän analyysinsa lopuksi, ajatuksilla on seurauksia.


Lähde:

West, John G. 2011. The Professor and the Madman. Evolution News and Views. (27.7.).