torstai 17. maaliskuuta 2011

”Koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa”



Japanin maanjäristystä seuranneen tsunamin tuhoja. Kuva: USA:n laivasto.



Joel Kontinen

Ihmiskunnan suurin tragedia oli syntiinlankeemus, joka toi kuoleman, sairaudet ja kärsimyksen maailmaan. Apostoli Paavali totesi Roomalaiskirjeessä:

Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä. Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan- kuitenkin toivon varaan, koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti.”

Miltei kaikki teologit ovat sitä mieltä, että Paavali viittasi tässä syntiinlankeemukseen.

Maailma on sekaisin, koska se on epänormaali verrattuna Genesiksen sangen hyvään maailmaan. Siitä on tullut kuoleman varjon maailma Aadamin ja Eevan synnin vuoksi.

Japanin maanjäristys ja sitä seurannut tsunami ovat jatkoa viime päivien muille katastrofeille ja kuohunnalle – Uuden-Seelannin järistykselle, Pohjois-Afrikan maiden myllerrykselle ja Lähi-idän surmatöille.

Eikä Haitin maanjäristyksestä ole vielä läheskään ikuisuutta.

Lisäksi äärimuslimit surmasivat Pakistanin ainoan kristityn ministerin Shahbaz Bhattin viime viikolla.

Meidän on myös hyvä muistaa, että Jeesus lupasi kuohuntaa, levottomuuksia ja maanjäristyksiä paluutaan edeltävinä päivinä. Hän ei ole jättänyt kristittyjä yksin edes tällaisena aikana.