perjantai 7. elokuuta 2009

Kristinusko ei ole pelkkä ideologia



Jeesus Kristus ei ollut pelkästään moraaliopettaja. Christ Pantocrator ikoni. Kuva Wikipediasta.



Joel Kontinen

Objektiivisuus edellyttää kristinuskon arvoista luopumista, päättelee Veli-Pekka Tynkkynen tuoreessa kirjoituksessaan Aamulehden mielipidesivulla.

Siinä sivussa maantieteilijä Tynkkynen tulee tulkinneeksi pelastushistorian uudelleen (”Jeesus oli todellinen henkilö, joka kuoli radikaalien eettisten ajatustensa takia.”).

Samalla paljastuu myös Tynkkysen ateismi, joka värittää hänen ajatteluaan:

Mitkään todisteet eivät tue yliluonnollisen olemassa oloa, joten modernin ajan ihminen ei usko raamatun satuihin.

Ihmeiden kieltäminen oli muodikasta 1800-luvulla. Tynkkynen on toisin sanoen hieman myöhässä. Tuolloin Charles Darwin hengenheimolaisineen myös uskoi, että solu oli äärimmäisen yksinkertainen. Nykyisin tiedetään, ettei ihminen ole keksinyt mitään läheskään yhtä tehokasta.

1800-luvulla myös kuviteltiin, että elämä voi syntyä elottomasta. Raamattuun uskova tiedemies Louis Pasteur osoitti, että tämä oli harhakuvitelma.

Valitettavasti evolutionistit uskovat edelleenkin, että elottomasta voi syntyä elävää. Tieteellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Ei siis ihme, että yhä useammat hylkäävät darvinistisen satuilun.

Tynkkynen on omaksunut varsin yksipuolisen historiankäsityksen, jota ei juurikaan voi luonnehtia objektiiviseksi:

Kristittyjen maiden taloudellinen voittokulku ja Maapallon elämän kuihtuminen ovat kulkeneet käsi kädessä.

Todellisuudessa ihminen sai tehtäväkseen maan viljelemisen ja varjelemisen jo Eedenissä. Tynkkysen käsitys eroaa huomattavasti monen historiantutkijan ja esimerkiksi sosiologi Rodney Starkin näkemyksistä. Imperialismi sai varsin runsaasti vaikutteita darvinismista, joten Tynkkynen ei taaskaan kerro (tai tiedä) koko totuutta.

Kristinuskon vastustajat ovat perinteisesti käyttäneet virheellisiä argumentteja edistääkseen omaa asiaansa. 1800-luvun loppupuolella esimerkiksi Darwinin bulldoggina tunnettu Thomas Huxley piti jopa Pelastusarmeijaa vahingollisena.

Kristinusko ei ole pelkästään ideologia. Se on dynaaminen usko, jota apostoli Paavali kuvaa näin:

Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!
(2. Kor. 5:17)

ja näin:

Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat.
Room. 1:16)

Ja toisin kuin darvinistiset sadut, se ei vieläkään ole vanhentunut.










Lähde:

Tynkkynen, Veli-Pekka. 2009. Uskontoa ei kaivata hyvään elämään. Aamulehti 6.8. , B16.