perjantai 31. lokakuuta 2008

Tunnettu evolutionisti tunnustaa: kreationistit ja älykkään suunnittelun kannattajat ovat entistä näkyvämmin esillä



Dominikaanipappi ja biologi Ayala ei usko tällaiseen historiaan. Kuva Answers in Genesiksen luomismuseosta, johon on reilussa vuodessa käynyt tutustumassa yli puoli miljoonaa ihmistä.


Joel Kontinen

Californian yliopiston evoluutiobiologi Francisco J. Ayala on taustaltaan dominikaanipappi. Ayala ei kuitenkaan usko Jumalan suoraan luomistyöhön vaan sanoo Hänen käyttäneen evoluutiota . Paavi Johannes Paavali II oli jokseenkin samoilla linjoilla.

”Huono suunnittelu”, petoeläinten julmuus ja parasiittien sadistisuus ovat Ayalan mukaan osoituksia siitä, ettei Jumala ole voinut luoda organismeja suoraan. Richard Dawkins on käyttänyt esimerkiksi ihmissilmää osoituksena huonosta suunnittelusta. Silmälääkärit arvelevat tämän johtuvan siitä, että Dawkins ei tiedä tarpeeksi silmän toiminnasta.

Syntiinlankeemus taas kertoo, miksi meillä on ohdakkeiden ja orjantappuroiden lisäksi myös kuolemaa, kärsimystä, loisia ja petoja.

Luonnonvalinta kykenee Ayalan mielestä selittämään luonnon julmuuden. Hän pyrkii tästä huolimatta osoittamaan, että evoluutio ja usko eivät ole ristiriidassa keskenään. Hänen mukaansa esimerkiksi Richard Dawkins tekee tieteelle karhunpalveluksen tekemällä pilaa uskosta.

Ayala tunnustaa, että kreationistit ja älykkään suunnittelun kannattajat ovat nykyisin entistä näkyvämmin esillä. Tämä pitää paikkansa myös Suomessa, vaikka evolutionistit sortavat toisinajattelijoita ja kouluopetus ja populaarilehdistö julistavat vain darvinistista totuutta. Euroopan neuvostokin on varoittanut kreationismin vaaroista.

Nykyisin Luominen -lehti ilmestyy suomeksi ja yli kolmasosa kansasta epäilee evoluutiota.

Filosofi David Berlinski onkin sanonut, että ihmiset epäilevät darvinistista evoluutioita, koska he eivät ole tyhmiä. Se ei toisin sanoen ole tarpeeksi uskottavaa.

Lähde:

Lehrman, Sally. 2008. The Christian Man's Evolution: How Darwinism And Faith Can Coexist. Scientific American 299:5, 74-75(marraskuu).
http://www.sciam.com/article.cfm?id=the-christian-mans-evolution&sc=WR_20081028