lauantai 21. kesäkuuta 2008

Evoluutio vapauttaa syyllisyydestä?



Tässä kirjassa julistetaan väärää evankeliumia.


Joel Kontinen

Pastori Michael Dowd levittää ilosanomaa, jonka mukaan moraaliset heikkoudet voidaan laittaa evoluution syyksi. Sanoma herättää kiinnostusta, koska tällaisesta ”kristinuskosta” on riisuttu kaikki, mikä loukkaisi aikamme sivistyneen humanistin näkemyksiä. Syntiä ei siinä tarvitse korostaa eikä parannusta tarvita.

New York Times kertoo miehestä, joka kuultuaan Dowdin saarnan sanoi ymmärtävänsä syrjähyppyjään paremmin, kun hän oivalsi sen johtuneen eläimellisestä menneisyydestämme.

Näin Dowd tulkitsee kristinuskon sanomaa freudilaiseen tapaan. Kaikki on aina jonkun muun syytä. Aadam ja Eeva olivat tässä suhteessa ensimmäiset dowdilaiset, vaikka heidän käsityksensä luomisesta erosikin radikaalisesti Dowdin näkemyksestä.

Onneksi jotkut ovat oivaltaneet evoluutioon perustuvan ideologian moraalisen kestämättömyyden. The Times tilasi kuuluisalta kirjailijalta G. K. Chestertonilta (1874-1936) esseen aiheesta Mitä maailmassa on vikana? Chestertonin artikkeli oli varsin ytimekäs: Minä olen.

Me olemme moraalisesti vastuussa teoistamme. Emme voi syyttää niistä evoluutiota emmekä edes freudilaiseen tapaan vanhempiamme tai yhteiskuntaa.

Raamatun ilmoitus poikkeaa selvästi Dowdin ”ilosanomasta”. Kuten Jeesus sanoi: ”Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita" (Joh. 8:32) ja ”Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita” (Joh. 8: 36).

Evoluutiota ei voi yhdistää evankeliumiin. Ne perustuvat täysin vastakkaisiin lähtökohtiin. Dowd julistaa väärää evankeliumia, joka ei ikinä pysty vapauttamaan ihmistä hänen perusongelmastaan, synnistä. Vain Jeesus Kristus, joka on Totuus, kykenee tähän.

Lue Dowdistä lisää tästä.

Lähde:

Bhattacharjee, Yudhijit. 2008. Darwinists for Jesus. New York Times (15. 6.)
http://www.nytimes.com/2008/06/15/magazine/15wwln-essay-t.html?_r=2&oref=slogin&ref=magazine&pagewanted=print